Kam-Gayatri - CC Madhya 08.138
: ndz sty 08, 2012 2:59 pm
CC Madhya 08.138 "W duchowym królestwie Vrndavany Krsna jest wiecznie świeżym Kupidynem. Wielbiony jest przez intonowanie mantry kama-gayatri z duchowym nasieniem klim.
CC Madhya 08.138 Znaczenie: Vrndavana ta opisana jest w Brahma-samhicie (5.56) w taki oto sposób:
śriyah kantah kantah parama-purusah kalpa-taravo
druma bhumiś cintamani-gana-mayi toyam amrtam
katha ganam natyam gamanam api vamśi priya-sakhi
cid-anandam jyotih param api tad asvadyam api ca
sa yatra ksirabdhih sravati surabhibhyaś ca sumahan
nimesardhakhyo va vrajati na hi yatrapi samayah
bhaje śveta-dvipam tam aham iha golokam iti yam
vidantas te santah ksiti-virala-carah katipaye
Duchowe królestwo Vrndavany jest zawsze duchowe. Zawsze są tam obecne bogini szczęścia i gopi. Krsna kocha je i wszystkie są równie duchowe jak Krsna. We Vrndavanie Krsna jest Najwyższą Osobą, mężem wszystkich gopi i bogini szczęścia. Drzewa we Vrndavanie są drzewami spełniającymi pragnienia. Ziemia zbudowana jest z kamienia filozoficznego, a woda jest nektarem. Słowa są muzycznymi wibracjami, a ruchy są tańcem. Flet jest stałym towarzyszem Krsny. Planeta Goloka Vrndavana jest samoświetlna jak słońce i pełna jest duchowego szczęścia. Doskonałość życia tkwi w rozkoszowaniu się tą duchową egzystencją; dlatego każdy powinien kultywować tę wiedzę. We Vrndavanie duchowe krowy zawsze dostarczają duchowego mleka. Nie marnuje się tam nawet pojedynczej chwili - innymi słowy, nie istnieje przeszłość, teraźniejszość czy przyszłość. Nie trwoni się nawet jednej chwili. W tym materialnym wszechświecie bhaktowie wielbią tę transcendentalną siedzibę jako Golokę Vrndavanę. Sam Pan Brahma powiedział: "Pragnę wielbić tę duchową krainę, w której przebywa Krsna." Tej transcendentalnej Vrndavany nie doceniają ci, którzy nie są bhaktami lub samozrealizowanymi duszami, ponieważ ta Vrndavana-dhama jest całkowicie duchowa. Również duchowe są tamtejsze rozrywki Pana. Nic nie jest materialne. Według modlitwy Śrila Narottamy dasa Thakury (Prarthana 1):
ara kabe nitai-candera karuna haibe
samsara-vasana mora kabe tuccha ha'be.
"Kiedy Pan Nityananda obdarzy mnie łaską, abym mógł zrealizować bezużyteczność materialnej przyjemności?"
visaya-chadiya kabe śuddha ha'be mana
kabe hama heraba śri-vrndavana
"Kiedy mój umysł zostanie oczyszczony z wszelkiego materialnego brudu, tak abym był w stanie odczuć obecność duchowej Vrndavany?"
rupa-raghunatha-pade haibe akuti
kabe hama bujhaba se yugala-piriti
"Kiedy będę czuł atrakcję do nauk Gosvamich, abym był w stanie zrozumieć, kim są Radha i Krsna i czym jest Vrndavana?"
Wersety te świadczą o tym, że jeśli ktoś pragnie zrozumieć Vrndavanę, musi najpierw oczyścić się z wszelkich materialnych pragnień i wszelkiego pociągu do działania dla przyjemności i spekulatywnej wiedzy.
Jeśli chodzi o słowa aprakrta navina madana, "aprakrta" odnosi się do tego, co jest wprost przeciwne materialnej koncepcji. Mayavadi uważają, że jest to zero czy coś bezosobowego, ale tak nie jest. W materialnym świecie wszystko jest tępe, lecz w świecie duchowym wszystko jest pełne życia. Pragnienie przyjemności obecne jest zarówno w Krsnie, jak i w Jego integralnych cząstkach, żywych istotach. W świecie duchowym takie pragnienia także są duchowe. Nikt nie powinien błędnie uważać takich pragnień za materialne. Jeśli ktoś w świecie materialnym ma skłonności do seksu i doznaje przyjemności seksualnej; to czerpie radość z czegoś tymczasowego. Po kilku minutach jego przyjemność znika. W świecie duchowym natomiast może istnieć ta sama przyjemność, jednakże nigdy nie znika. Doznaje się jej bezustannie. W świecie duchowym takie pragnienie seksu wydaje się temu, kto je odczuwa, coraz bardziej smakowitym z każdym jego nowym aspektem. Jednakże w świecie materialnym przyjemność seksualna staje się wstrętna po kilku zaledwie minutach i nigdy nie jest trwała. Ponieważ wygląda na to, że Krsna ma duże skłonności do seksu, w świecie duchowym nazywany jest On świeżym Kupidynem. Jednak w pragnieniu takim nie ma materialnej wady.
Gayantam trayate yasmat gayatri tvam tatah smrta: jeśli ktoś intonuje mantrę gayatri, stopniowo uwalnia się z materialnych szponów. To, co wyzwala z materialnego uwikłania, nazywane jest gayatri. Objaśnienie mantry gayatri można znaleźć w 125 wersecie Dwudziestego Pierwszego Rozdziału Madhya-lili:
kama-gayatri-mantra-rupa, haya krsnera svarupa,
sardha-cabiśa aksara tara haya
se aksara 'candra' haya, krsne kari' udaya,
trijagat kaila kama-maya
Mantra ta zupełnie przypomina hymn wedyjski, ale jest ona Samą Najwyższą Osobą Boga. Nie ma różnicy między kama-gayatri a Krsną. Oboje składają się z dwudziestu czterech i połowy transcendentalnych liter. Ta mantra przedstawiona w postaci liter także jest Krsną i wschodzi ona niczym księżyc. Z tego powodu w społeczeństwie ludzkim i pośród wszelkiego rodzaju żywych istot istnieje wypaczone odbicie pragnienia. W mantrze: klim kama-devaya vidmahe puspa-banaya dhimahi tan no 'nangah pracodayat, Krsna nazywany jest Kama-devą lub też Madana-mohaną, Bóstwem, które ustanawia nasz związek z Krsną. Govinda, czyli puspa-bana, który trzyma strzałę zrobioną z kwiatów, jest Osobą Boga przyjmującym naszą służbę oddania. Ananga, czyli Gopijana-vallabha, zadowala wszystkie gopi i jest ostatecznym celem życia. Ta kama-gayatri (klim kama-devaya vidmahe puspa-banaya dhimahi tan no 'nangah pracodayat) po prostu nie należy do tego materialnego świata. Gdy ktoś jest zaawansowany w duchowym zrozumieniu, może wielbić Najwyższą Osobę Boga swymi duchowo oczyszczonymi zmysłami i spełniać pragnienia Pana.
man-mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam namaskuru
mam evaisyasi satyam te pratijane priyo 'si me
"Zawsze myśl o Mnie i zostań Moim wielbicielem. Czcij Mnie i składaj Mi hołd, a bez wątpienia przyjdziesz do Mnie. Obiecuję ci to, ponieważ jesteś bardzo Mi drogim przyjacielem." (Bg. 18.65)
W Brahma-samhicie (5.27-28) jest powiedziane:
atha venu-ninadasya trayi-murti-mayi gatih
sphuranti praviveśaśu mukhabjani svayambhuvah
gayatrim gayatas tasmad adhigatya saroja-jah
samskrtaś cadi-guruna dvijatam agamat tatah
trayya prabuddho 'tha vidhir vijnata-tattva-sagarah
tustava veda-sarena stotrenanena keśavam
"Wówczas Gayatri, matka Ved, zamanifestowana przez boski dźwięk fletu Śri Krsny, weszła do lotosowych ust Brahmy przez jego osiem otworów usznych. Narodzony z lotosu Brahma otrzymał mantrę gayatri, która pojawiła się z pieśni fletu Śri Krsny. W ten sposób osiągnął status podwójnie narodzonego, będąc inicjowanym przez najwyższego pierwotnego nauczyciela, Samego Boga. Oświecony pamiętaniem gayatri, która ucieleśnia trzy Vedy, Brahma zapoznał się z obszarem oceanu prawdy. Potem wielbił hymnem Śri Krsnę, esencję wszystkich Ved."
Wibracja fletu Krsny jest źródłem wedyjskich hymnów. Pan Brahma, który siedzi na kwiecie lotosu, usłyszał wibrację dźwiękową fletu Krsny i w ten sposób został inicjowany mantrą gayatri.
CC Madhya 08.138 Znaczenie: Vrndavana ta opisana jest w Brahma-samhicie (5.56) w taki oto sposób:
śriyah kantah kantah parama-purusah kalpa-taravo
druma bhumiś cintamani-gana-mayi toyam amrtam
katha ganam natyam gamanam api vamśi priya-sakhi
cid-anandam jyotih param api tad asvadyam api ca
sa yatra ksirabdhih sravati surabhibhyaś ca sumahan
nimesardhakhyo va vrajati na hi yatrapi samayah
bhaje śveta-dvipam tam aham iha golokam iti yam
vidantas te santah ksiti-virala-carah katipaye
Duchowe królestwo Vrndavany jest zawsze duchowe. Zawsze są tam obecne bogini szczęścia i gopi. Krsna kocha je i wszystkie są równie duchowe jak Krsna. We Vrndavanie Krsna jest Najwyższą Osobą, mężem wszystkich gopi i bogini szczęścia. Drzewa we Vrndavanie są drzewami spełniającymi pragnienia. Ziemia zbudowana jest z kamienia filozoficznego, a woda jest nektarem. Słowa są muzycznymi wibracjami, a ruchy są tańcem. Flet jest stałym towarzyszem Krsny. Planeta Goloka Vrndavana jest samoświetlna jak słońce i pełna jest duchowego szczęścia. Doskonałość życia tkwi w rozkoszowaniu się tą duchową egzystencją; dlatego każdy powinien kultywować tę wiedzę. We Vrndavanie duchowe krowy zawsze dostarczają duchowego mleka. Nie marnuje się tam nawet pojedynczej chwili - innymi słowy, nie istnieje przeszłość, teraźniejszość czy przyszłość. Nie trwoni się nawet jednej chwili. W tym materialnym wszechświecie bhaktowie wielbią tę transcendentalną siedzibę jako Golokę Vrndavanę. Sam Pan Brahma powiedział: "Pragnę wielbić tę duchową krainę, w której przebywa Krsna." Tej transcendentalnej Vrndavany nie doceniają ci, którzy nie są bhaktami lub samozrealizowanymi duszami, ponieważ ta Vrndavana-dhama jest całkowicie duchowa. Również duchowe są tamtejsze rozrywki Pana. Nic nie jest materialne. Według modlitwy Śrila Narottamy dasa Thakury (Prarthana 1):
ara kabe nitai-candera karuna haibe
samsara-vasana mora kabe tuccha ha'be.
"Kiedy Pan Nityananda obdarzy mnie łaską, abym mógł zrealizować bezużyteczność materialnej przyjemności?"
visaya-chadiya kabe śuddha ha'be mana
kabe hama heraba śri-vrndavana
"Kiedy mój umysł zostanie oczyszczony z wszelkiego materialnego brudu, tak abym był w stanie odczuć obecność duchowej Vrndavany?"
rupa-raghunatha-pade haibe akuti
kabe hama bujhaba se yugala-piriti
"Kiedy będę czuł atrakcję do nauk Gosvamich, abym był w stanie zrozumieć, kim są Radha i Krsna i czym jest Vrndavana?"
Wersety te świadczą o tym, że jeśli ktoś pragnie zrozumieć Vrndavanę, musi najpierw oczyścić się z wszelkich materialnych pragnień i wszelkiego pociągu do działania dla przyjemności i spekulatywnej wiedzy.
Jeśli chodzi o słowa aprakrta navina madana, "aprakrta" odnosi się do tego, co jest wprost przeciwne materialnej koncepcji. Mayavadi uważają, że jest to zero czy coś bezosobowego, ale tak nie jest. W materialnym świecie wszystko jest tępe, lecz w świecie duchowym wszystko jest pełne życia. Pragnienie przyjemności obecne jest zarówno w Krsnie, jak i w Jego integralnych cząstkach, żywych istotach. W świecie duchowym takie pragnienia także są duchowe. Nikt nie powinien błędnie uważać takich pragnień za materialne. Jeśli ktoś w świecie materialnym ma skłonności do seksu i doznaje przyjemności seksualnej; to czerpie radość z czegoś tymczasowego. Po kilku minutach jego przyjemność znika. W świecie duchowym natomiast może istnieć ta sama przyjemność, jednakże nigdy nie znika. Doznaje się jej bezustannie. W świecie duchowym takie pragnienie seksu wydaje się temu, kto je odczuwa, coraz bardziej smakowitym z każdym jego nowym aspektem. Jednakże w świecie materialnym przyjemność seksualna staje się wstrętna po kilku zaledwie minutach i nigdy nie jest trwała. Ponieważ wygląda na to, że Krsna ma duże skłonności do seksu, w świecie duchowym nazywany jest On świeżym Kupidynem. Jednak w pragnieniu takim nie ma materialnej wady.
Gayantam trayate yasmat gayatri tvam tatah smrta: jeśli ktoś intonuje mantrę gayatri, stopniowo uwalnia się z materialnych szponów. To, co wyzwala z materialnego uwikłania, nazywane jest gayatri. Objaśnienie mantry gayatri można znaleźć w 125 wersecie Dwudziestego Pierwszego Rozdziału Madhya-lili:
kama-gayatri-mantra-rupa, haya krsnera svarupa,
sardha-cabiśa aksara tara haya
se aksara 'candra' haya, krsne kari' udaya,
trijagat kaila kama-maya
Mantra ta zupełnie przypomina hymn wedyjski, ale jest ona Samą Najwyższą Osobą Boga. Nie ma różnicy między kama-gayatri a Krsną. Oboje składają się z dwudziestu czterech i połowy transcendentalnych liter. Ta mantra przedstawiona w postaci liter także jest Krsną i wschodzi ona niczym księżyc. Z tego powodu w społeczeństwie ludzkim i pośród wszelkiego rodzaju żywych istot istnieje wypaczone odbicie pragnienia. W mantrze: klim kama-devaya vidmahe puspa-banaya dhimahi tan no 'nangah pracodayat, Krsna nazywany jest Kama-devą lub też Madana-mohaną, Bóstwem, które ustanawia nasz związek z Krsną. Govinda, czyli puspa-bana, który trzyma strzałę zrobioną z kwiatów, jest Osobą Boga przyjmującym naszą służbę oddania. Ananga, czyli Gopijana-vallabha, zadowala wszystkie gopi i jest ostatecznym celem życia. Ta kama-gayatri (klim kama-devaya vidmahe puspa-banaya dhimahi tan no 'nangah pracodayat) po prostu nie należy do tego materialnego świata. Gdy ktoś jest zaawansowany w duchowym zrozumieniu, może wielbić Najwyższą Osobę Boga swymi duchowo oczyszczonymi zmysłami i spełniać pragnienia Pana.
man-mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam namaskuru
mam evaisyasi satyam te pratijane priyo 'si me
"Zawsze myśl o Mnie i zostań Moim wielbicielem. Czcij Mnie i składaj Mi hołd, a bez wątpienia przyjdziesz do Mnie. Obiecuję ci to, ponieważ jesteś bardzo Mi drogim przyjacielem." (Bg. 18.65)
W Brahma-samhicie (5.27-28) jest powiedziane:
atha venu-ninadasya trayi-murti-mayi gatih
sphuranti praviveśaśu mukhabjani svayambhuvah
gayatrim gayatas tasmad adhigatya saroja-jah
samskrtaś cadi-guruna dvijatam agamat tatah
trayya prabuddho 'tha vidhir vijnata-tattva-sagarah
tustava veda-sarena stotrenanena keśavam
"Wówczas Gayatri, matka Ved, zamanifestowana przez boski dźwięk fletu Śri Krsny, weszła do lotosowych ust Brahmy przez jego osiem otworów usznych. Narodzony z lotosu Brahma otrzymał mantrę gayatri, która pojawiła się z pieśni fletu Śri Krsny. W ten sposób osiągnął status podwójnie narodzonego, będąc inicjowanym przez najwyższego pierwotnego nauczyciela, Samego Boga. Oświecony pamiętaniem gayatri, która ucieleśnia trzy Vedy, Brahma zapoznał się z obszarem oceanu prawdy. Potem wielbił hymnem Śri Krsnę, esencję wszystkich Ved."
Wibracja fletu Krsny jest źródłem wedyjskich hymnów. Pan Brahma, który siedzi na kwiecie lotosu, usłyszał wibrację dźwiękową fletu Krsny i w ten sposób został inicjowany mantrą gayatri.