"Wyznaczanie sciezki Bhakti dla Sadhakow"

Rozmowy Hari-Katha (o Radharani, Krysznie, Mahaprabhu, itp)
Radha Mohan (Raga)
Posty: 6
Rejestracja: śr sie 13, 2008 7:01 pm
Kontakt:

"Wyznaczanie sciezki Bhakti dla Sadhakow"

Post autor: Radha Mohan (Raga) »

Srila Saccidananda Bhaktivinoda Thakura
Obrazek

Praktykujemy bhakti na wiele sposobow. Przyjmujemy mantre od guru nalezacego do autoryzowanej sampradayi. Kazdego dnia zaznaczamy swoje cialo dwunastoma znakami tilaka i praktykujemy arcana do Sri Kryszny. Przestrzegamy ekadasi, intonujemy i pamietamy Swiete Imie odpowiednio do naszych mozliwosci i przyjmujemy darsan swietych miejsc jak Sri Vrindavana. Jednak, jesli chodzi o unikanie obraz wobec Bhakti-devi brakuje nam dbalosci. Jest to nasze wielkie nieszczescie.

Sriman Mahaprabhu poinstruowal wszystkich wielbicieli odnosnie obrazliwego zachowania wobec Bhakti-devi opisujac czynnosci Mukundy Datty. Ten opis mozna znalesc w Sri Caitanya-bhagavata (Madhya-lila 10.185, 188-190, 192):

ksane dante trna laya,

ksane jathi mare

o khara-jathiya beta
na dekhiba more

"Czasem Mukunda jest doskonalym przykladem pokory, zblizajac sie do Mnie z trawa w zebach, ale zaraz potem przychodzi, aby uderzyc mnie metalowym pretem. Nie moge patrzec na tego falszywego biedaka."

prabhu bale - o beta

jakhon jetha jaya

sei mat katha kahi

tathaya misaya

Sri Caitanya Mahaprabhu kontynuowal: "Gdziekolwiek ten dran bez kregoslupa sie uda, po prostu zgadza sie z kazda filozofia, kogokolwiek z kim przebywa. Z latwoscia miesza sie z tymi ludzmi."

vasistha paraye jabe

advaitera sange

bhaktiyoge nace gaya

trna kari dante

"Kiedy czyta "Yoga Vasishtha" w towarzystwie impersonalistow, wtedy preferuje bezosobowa filozofie Mayavada. Innym razem, kiedy jest pomiedzy Vaisnavami, odrzuca doktryne Mayavada i probuje okazywac symptomy bhakti spiewajac i tanczac z doskonala pokora."

anya-sampradaye giya

jakhon sambhaya

nahi mane bhakti jathi

maraye sadaya

"I znowu bedac w towarzystwie innej sampradayi, odrzuca wieczna nature bhakti ciagle potepiajac bhaktow uzywajac agresywnych slow."

bhakti-sthane uhara

haila aparadha
eteke haila uhara

darasan – badha

"Ten kto uwaza, ze procesy takie jak: karma, jnana i yoga sa rowne bhakti, albo nawet wyzsze, nie jest lepszy niz ten kto atakuje Mnie metalowym pretem. Taka osoba popelnia powazna obraze u stop Bhakti-devi. Poniewaz bhaktowie nigdy nie przebywaja w towarzystwie takich obrazliwych osob. Nie chce nawet widziec jego twarzy."

Sri Mukunda Datta jest wiecznym towarzyszem Bhagavana, wiec te slowa wypowiedziane na jego temat przez Sri Caitanye Mahaprabhu sa niewatpliwie tajemnicze. Jednak serce Mahaprabhu jest nieskonczenie glebokie i pelne powagi, wiec powinnismy zrozumiec Jego intencje przy wypowiadaniu tych slow, jaka jest instrukcja: "praktykowanie galezi bhakti jedynie przez przyjecie diksa nie sprawi przyjemnosci Sri Krysznie. Mozna osiagnac Jego sympatie jedynie majac skupiona wiare w ananya-bhakti*.

[* slowo "ananya" doslownie znaczy "bez wtorego", wiec ananya-bhakti odnosi sie do sluzby oddania dla Sri Bhagavana, niezabarwionej zadna inna doktryna.]

Jedynie ten, w ktorego sercu wzeszla ta skoncentrowana wiara (ananya-sraddha) mocno, obstaje przy suddha-bhakti (czystej bhakti). Taka osoba nie odwiedza miejsc, gdzie nie omawia sie suddha-bhakti, lecz znajduje sobie miejsce gdziekolwiek temat suddha-bhakti jest omawiany.

Po prostu taka jest natura czystego bhakty, mocno ustanowiona i skoncentrowana. On nigdy nie bedzie popieral omawiania tematow sprzecznych z suddha-bhakti, tylko po to by zdobyc zwolennikow. Suddha-bhakta nigdy nie jest zainteresowany niczym, co stoi w sprzecznosci z suddha-bhakti.

W dzisiejszych czasach wielu ludzi nie obawia sie popelnianienia obrazy polegajacej na dzialaniu w sposob sprzeczny z suddha-bhakti. Poprzez zaledwie spojrzenie na bhakte, lzy moga poplynac z ich oczu i moga zjezyc sie wlosy na ich ciele a podczas dyskusji o Bhagavanie moga nawet mdlec. Moga nawet popierac duchowe doktryny bedac w uduchowionym towarzystwie, lecz pozniej zaabsorbowani obiektami zmyslow, zachowuja sie jak odurzeni perspektywa ich zdobycia.

O czytelnicy, jaka jest determinacja (nistha) takich ludzi?
Nasza ocena jest taka:

Takie osoby falszywie okazuja pewne symptomy oddania w obecnosci bhaktow jedynie po to, by osiagnac slawe i szacunek (pratistha).
Czasami ich motywacja jest chciwe pragnienie tego pratistha a czasami jest to pragnienie materialnych wygod, udogodnien i obiektow zmyslow.
Tacy ludzie dzialaja w ten wypaczony sposob, aby osiagnac te ostateczne cele. Na nieszczescie ludzie ci, nauczajac przekazuja calemu swiatu takie zachowanie. Przez to nie tylko popelniaja obraze wobec Suddha-bhakti, ale rowniez toruja droge totalnej destrukcji wszystkich na ziemi.

O czytelnicy, badzmy ostrozni i dzialajmy w taki sposob, zeby nigdy nie popelnic obrazy wobec Bhakti-devi. Po pierwsze przysiegnijmy, ze bedziemy praktykowac suddha-bhakti. Wogole nie interesujac sie niczym innym, co staloby z nia w sprzecznosci. Nigdy nie bedziemy mowic ani dzialac w opozycji do bhakti tylko po to, by spelnic czyjes oczekiwania. Bedziemy trwac przy prostocie w kazdym dzialaniu i nie pozwolimy, aby nasze zachowanie bylo sprzeczne z naszym sercem. Nie bedziemy probowali zdobyc prathistha objawiajac sztuczne symptomy bhakti na oczach tych, ktorzy tak naprawde sa jej przeciwni.

Powinnismy preferowac jedynie Suddha-bhakti. Nigdy nie bedziemy popierac zadnej innej siddhanty. Niech nasze serca i nasze zachowanie rzeczywiscie beda jednym.

Srila Bhaktivinoda Thakura.


Tlumaczyl na Polski: Radha Mohan das
ODPOWIEDZ